lørdag 23. februar 2008


Tittel: Mønsteret rakner
Forfatter: Chinua Achebe
Utgitt: 1959
Lest: februar 08








Det var pinlig å innse at jeg faktisk ikke hadde lest noe afrikansk litteratur. Null. Nada. Med unntak av et par avisartikler av Sør-Afrikanske bleikfiser var jeg helt blank hva et helt kontinent angikk. Så ikke mere. Joakim er en belest mann, og i hans fyldige hyller fant jeg denne boken av Chinua Achebe. Linken er til den engelske utgaven, den norske fant jeg bare på bokklubben.no. Greit hvis du er medlem (jeg meldte meg inn nå og fikk gavekort på 750 kroner. De har nemlig fått en tjeneste som varsler og lar deg avbestille månedens bok på sms).

Okonkwo er en mektig mann i stammen sin. Han er kriger, han er storbonde og han er en fenomenal bryter. Men han er bitter, aggressiv og innesluttet, og livredd for å bli som sin far. Med en solid dose uflaks og ved god hjelp fra den hvite mann tar livet hans en drastisk vending, things fall apart.

Først gikk boka meg på nervene. Den tradisjonelle "folkefortellingstilen" var ikke helt min kopp med kaffe/te/irish coffee, men historien var i og for seg interessant, så jeg fortsatte. Heldigvis. For før jeg nådde slutten var jeg helt inne i det, språket er levende og folkelig, inkluderende om du vil, og historien er viktig og røff. Man blir sint, man blir fortvilet, og man forstår hvorfor engelskmenn generelt er så stygge: det handler om karma. Karma og dårlige tannleger.

Ingen kommentarer: