lørdag 23. februar 2008


Tittel: Hva
Forfatter: Ko Un
Utgitt: 1991
Lest: februar 08




Ja. Hva kan jeg si? Jeg er rett og slett alt for lite orientert om koreansk og buddhistisk historie, for ikke å snakke om identitet, til å få så mye ut av disse diktene. Et par av de tar jeg:

Ekko (s. 10)

Spørre fjellet ved solnedgang
DU er - hva?

Du er - hva - hva ...


Bare (s. 70)

På denne stien går jeg alene
Noen sa jeg skulle gå der
Derfor går jeg her
Vannet bare renner gjennom dalen
Noen sa det skulle gjøre det
Derfor renner det
Verdens visdom er patetisk

...men resten?

Dag (s. 22)

En inntørket lort
Ingen fluer som surrer

Er dette paradis? Nei


Ko Un er, i følge etterordet, en betydelig skikkelse i nyere Koreansk historie. Han har vært alt fra buddhistmunk via alkis til torturert, politisk fange. Han arbeider i dag hardt for å gjenforene Nord- og Sør-Korea. Duden er et opplyst, orientert og kunnskapsrikt menneske. Men det hjelper ikke. For det er ikke jeg. Jeg får prøve å plukke opp igjen denne etter en Bachelor of Arts in Buddhist Studies with Himalayan Language, som jeg, helt oppriktig, er veldig hypp på.

Ingen kommentarer: