torsdag 3. april 2008


Tittel: Månen over porten
Forfatter: Per Petterson
Utgitt: 2007
Lest: mars/april 08






Jeg leste et Per Petterson-essay i et kompendium jeg fikk på skolen, det het Stil og språk i klassereisens tid. Jeg har ikke lest noe Petterson, ikke spør hvorfor, det har bare ikke falt seg slik, men jeg falt for det upretensiøse språket og de vettuge refleksjonene. Så når jeg fant hans essaysamling, Månen over porten, på kilosalg på Kongsberg, plukket jeg den meg, sammen med Trude Marsteins essaysamling Konstruksjon og inderlighet, og en artikkelsamling jeg just nu ikke husker navnet på. Totalt 100 kroner for 1,1 kilo bøker. Helt ålreit. Det er ikke alle essayene i boka jeg liker like godt, som seg hør og bør, dessuten er det en del essayer om forfattere jeg ikke har lest eller ikke har hørt om, men et par av de har bitt seg fast. Det absolutte høydepunktet er tidligere nevnte Stil og språk i klassereisens tid. Essayet om Ola Bauer var også fint: hvis noen skriver om meg, når jeg en gang stryker med: "Lasse er død. Det er for jævlig.", så har jeg vel nådd langt nok her i livet. Engler og Guiness var bra, så også Hvor hunden er begravet. Det er uansett fint å lese essayer, som avbrekk, som pauser, og for å lære noe. Jeg er for eksempel jævlig hypp å lese Ola Bauer nå, og Louis-Ferdinand Céline ligger allerede foran meg på pulten. Men i motsetning til Månen over porten, som er en kjempefin utgave, bra papir, bra font, bra design, er denne utgaven av Reisen til nattens ende forferdelig, og det er ikke brått sikkert jeg orker å begynne på den. Særlig fordi Ellevte roman, bok atten ligger her også. Og Ut å stjæle hester. Noen som vil gi et stipend til en fremtidig debutant med for mange bøker å lese og for liten tid, og for lite penger, til å gjøre det?

Ingen kommentarer: