torsdag 1. mai 2008


Tittel: Applaus
Forfatter: Heidi Marie Kriznik
Utgitt: 2002
Lest: april 08






Heidi Marie Kriznik vant Tarjei Vesaas´ debutantpris 2002 for Applaus. Og etter å ha lest den er det tydelig at det var en velfortjent pris. Boka er stilsikker, språket godt, og de gangene du tror Kriznik har driti seg ut, er det bare et elegant fortellerteknisk grep, som du blir sittende å humre litt av i etterkant. Boken er akkurat passe lang (140 små sider) for sin historie. Man må jo ikke skrive 400 sider hvis historien fint lar seg fortelle på 140.

Nå har jeg et ordentlig dilemma på gang her. Det har vært så mye kilosalg og mammutsalg og gud vet ikke hvorfor de selger så billig-salg at jeg har en anselig mengde bøker liggende. Og en tom bankkonto. Og jeg bor hjemme, så jeg har nok av tid til å lese. PS: har du jobb til meg, ring meg ( 9 1 6 0 6 3 5 5 )... Jeg får tenke litt på det. Mulig det blir Axel Jensen. Men Armand V. frister og. Blir vel en avgjørelse i løpet av dagen. Gratulerer til arbeiderne forresten: jeg er ikke en av dere, men dere har min solidaritet!

2 kommentarer:

Thomas sa...

Hvilken Axel Jensen-bok har du? Hvis det er Line - les, les, les!

Lasse sa...

Kjøpte Resten står skrivd i stjernene på Mammut, illustrert av Pushwagner. Fet utgivelse, men etter å ha lest 30 sider skjønner jeg at jeg må lese de to første i trilogien for å komme inn i opplegget/flyten. Står på venteliste på Line og Ikaros på biblioteket :)