fredag 25. januar 2008


Tittel: Under nullpunket
Forfatter: Bret Easton Ellis
Utgitt: 1985
Lest: januar 08






Jeg har sett American Psycho et tosifret antall ganger. Den filmen er rå, mye på grunn av señor Bale. Lest boka har jeg derimot ikke gjort enda, så da jeg ramlet over en mengde Ellis-bøker på Ark gjorde jeg det eneste naturlige: kjøpte to andre bøker. Den ene var Ellis debutbok, Less than Zero, som jeg var så dum å kjøpe på norsk: Under nullpunktet. Boka er vel ålreit den, jeg betviler ikke dens sannhetsgehalten et øyeblikk - verden er full av rike, bedritne mennesker - men oversettelsen er forferdelig. Lukt ut røv, for å bruke et lokalt uttrykk. Styr unna den norske utgaven, gå for den engelske, som har blitt meg anbefalt av opptil to forholdsvis troverdige kilder.

2 kommentarer:

Joakims blogg sa...

liker bale jeg og, men filmen klarer ikke på noen måte å fange boken. var veldig skuffet da jeg så filmen, leste boka på vgs da alle leste den, og da var den jo veldig kul, har den i bokhylla hjemme, kanskje jeg skal ta den med etter påske

Lasse sa...

Planer om å lese den. En ting man i hvert fall kan slå fast om Ellis bøker er at de er forferdelig lettleste. Kanskje jeg handler på den Ark en dag.