onsdag 16. januar 2008


Tittel: Hamsuns beste - ungdomsverker
Forfatter: Knut Hamsun
Utgitt: 2006
Lest: desember 07






Hamsun altså. Etter et evinnelig mas fra Joakim, og den åpenbare grunnen, fant jeg ut at jeg måtte lese noe Hamsun. Så jeg plukket med meg Hamsuns beste ungdomsverker og dro på ferie til Spania. Lars, som jeg skulle besøke, forsvant dagen etter jeg kom, så etter å ha lest ferdig Lasso rundt fru Luna (under) gikk jeg løs på denne, og rakk tre av fire. Da var jeg til gjengjeld veldig klar for noe nytt som jeg fant i en bokhandel (neste), så Mysterier får vente litt til.

Round up:

Sult: klassiker med vel mye sutring og gåing.

Pan: denne likte jeg best av de tre, mer interessant persongalleri, klassisk fortelling og mer handling (ikke veldig mye though).

Victoria: en av tidenes største kjærlighetsfortellinger har jeg hørt. Vel, det er en drøy påstand, men også her er persongalleriet interessant, men faen, hvorfor skal Hamsun lage disse tidlige utgavene av metroseksuelle, overfølsomme menn. Var ikke menn i gamle dager harde og barske?

Når det er sagt, vil jeg gjerne si, på et mer generellt plan, at språket er mmmmmmmmmmmm, som mangosorbet i munnen. Gleder meg til å lese Markens grøde og På gjengrodde stier.

Ingen kommentarer: