fredag 22. februar 2008


Tittel: Thomas F´s siste nedtegnelser til allmennheten
Forfatter: Kjell Askildsen
Utgitt: 1983
Lest: januar/februar 08





Jeg leste denne første gang i Sollia, på fisketur med fatter sommeren 1996. Da synes jeg vel den var helt ok. Men jeg har blitt en helt annen leser nå, på mange måter er jeg ikke en gang den samme personen, og nå, når jeg leste den igjen, satte jeg pris på denne på en helt annen måte. Askildsen har ikke blitt titulert novellemester uten grunn. Språket er høvlet ned til minste flis. Han lar ikke noe overflødig stå igjen, men likevel forteller han alt som skal fortelles. At ikke noveller er mer lest i Norge er forunderlig, da vi søker kjapp underholdning overalt ellers. Er novelleformatet for utfordrende for den gjengse leser? Det tviler jeg på. Det er vel heller gammel vane det står på - krim er også kjapp underholdning. Den dagen det kommer en krimbok i nærheten av kvaliteten på Askildsen, skal jeg vurdere sjangeren på ny. Inntil da burde langt flere lese noveller, og særlig Askildsen.

1 kommentar:

Spectatia sa...

Du har så rett.

Mine nedtegnelser om Thomas F's nedtegnelser.